Przeciwdziałanie
praniu pieniędzy
(AML/CFT)

Kompleksowa obsługa firm w zakresie wdrożeń wymogów regulacyjnych dotyczących przeciwdziałaniu praniu pięniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Ocena Ryzyka przy wdrożeniu AML zgodna z Oceną Krajową GIIFu


Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nie wprowadza nakazu zewnętrznego audytu procesów AML/CFT. Nie mniej jednak wymagania wobec instytucji obowiązanych w tym zakresie rosną, przez co Instytucje na własna rękę pragną zapewnić sobie niezależną opinię na temat jakości realizowanych procedur AML i w tym celu zlecają specjalistyczny audyt AML zewnętrznym firmom audytowym lub kancelariom specjalizującym się w procedurach Compliance.

Ocena ryzyka w trakcie audytu AML źródłem
wiedzy o słabościach i silnych stronach organizacji.

  • Zgodnie z IV Dyrektywą AML instytucje obowiązane powinny zapewnić niezależną funkcję audytu, w celu sprawdzenia wewnętrznych strategii, środków kontroli i procedur służących skutecznemu ograniczaniu ryzyka związanego z AML/CFT oraz skutecznemu zarządzaniu tym ryzykiem. Wymóg ten uzależniony jest od charakteru i wielkości instytucji zobowiązanej. Państwa członkowskie z różnym skutkiem zastosowały przepisy Dyrektywy włączając regulacje do obowiązujących na ich terenie przepisów.
  • Polska ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, nie zawiera wprost wymogu przeprowadzania niezależnego audytu AML nie mniej jednak w ramach aktualnych wymogów, instytucje obowiązane mają obowiązek przeprowadzić i udokumentować ocenę ryzyka związaną z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu, odnoszącego się do ich działaności.
  • Ocena ta powinna wskazywać m.in. różne aspekty systemu AML oraz wyznaczać dalsze działania, które mają za zadanie poprawić jakość polityk i procesów z obszaru AML/CFT. Tym samym sprowadza to funkcję audytu AML do pozyskania informacji o silnych i słabych obszarach instytucji obowiązanej w obszarze AML/CFT. Proces ten przeprowadzony jest w ramach szczegółowej oceny ryzyka, w której specjalizuje się mec. Jakub Bar, Partner Zarządzający kancelarii „SALOMON” Baraniewski & Kawa Sp. j. i szef departamentu Compliance.

Instytucje Obowiązane według ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy: 

  • biura nieruchomości;
  • biura rachunkowe;
  • fundacje;
  • pośrednicy ubezpieczeniowy (brokerzy ubezpieczeniowi);
  • podmioty prowadzące system rozrachunku oparty na DLT;
  • zakłady ubezpieczeniowe;
  • kantory, firmy pośredniczące w wymianie walut, wirtualne kantory itp.
  • firmy, które oferują w ramach swojej działalności wybrane usługi z zakresu prawa podatkowego (inny niż doradca podatkowy), są to kancelarie prawne niebędące kancelariami adwokackimi czy też radcy prawnego, inne firmy niż biura rachunkowe, czy doradcy podatkowi; firmy które oferują przedstawicielstwo podatkowe.
  • stowarzyszenia (jeśli przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro)
  • każda firma bez względu na to, czym się zajmuje, jeśli przyjmuje lub dokonuje płatności za towar w gotówce o wartości co najmniej 10.000 euro
  • przedsiębiorcy udostępniający skrytki sejfowe i depozytowe 
  • firmy przechowujące dzieła sztuki 
  • lombardy 
  • galerie sztuki
  •  podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach
  • instytucje pożyczkowe, które udzielają pożyczek konsumenckich

Po kompletne wytyczne do procesu
i konsultacje zapraszamy do kontaktu z działem Compliance

Często zadawane pytania FAQ


Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie, skontaktuj się z nami
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu to inaczej system, którego celem jest zapobieganie i zwalczanie niekorzystnych, przestępczych działań prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, za pomocą zasad, warunków i trybu wykonywania działalności gospodarczej przez instytucje obowiązane.

Instytucja musi wyznaczyć kadrę kierowniczą wyższego szczebla, czyli np. członka zarządu który będzie odpowiedzialny za wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy (m.in. wyrażenie zgody na nawiązanie lub kontynuację stosunków gospodarczych w ramach wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, zgoda na nawiązanie stosunków gospodarczych z osobą zajmującą eksponowane stanowisko  polityczne, akceptacja wewnętrznej procedury itp.)


Rada nadzorcza powinna natomiast pełnić funkcję nadzorczą (kontrolną) nad realizacją obowiązków ustawy AML/CFT oraz zgodnością instytucji obowiązanej z przepisami w tym zakresie. Organ ten powinien również monitorować skuteczność wdrożonych w organizacji polityk i procedur z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy czy też kontrolować, czy członek zarządu posiada wiedzę i kompetencje z zakresu AML/CFT.

Koszt obsługi prawnej wdrożenia systemu każdorazowo wyceniany jest indywidualnie na podstawie pierwszej konsultacji z naszym prawnikiem. Jeśli chcesz otrzymać ofertę umów się na spotkanie już dziś.

Firma, która jest instytucją obowiązaną powinna dokładnie zaplanować proces wdrożenia
przepisów z zakresu AML/CFT, aby spełnić wszystkie obowiązki i wymogi z tym związane,
m.in. dotyczące stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, rozpoznawania i
dokumentowania ryzyka AML/CFT związanego ze stosunkami gospodarczymi lub
transakcjami okazjonalnymi. Jednym z głównych wyzwań jest opracowanie wewnętrznej
procedury z zakresu AML/CFT oraz procedury anonimowego zgłaszania naruszeń, które nie
tylko spełnią wymogi ustawy ale będą spełniać swoje funkcje w praktyce.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu ma kluczowe znaczenia dla bezpieczeństwa, w szczególności finansowego podmiotów. Ma chronić instytucje obowiązane przez udziałem w nielegalnym procederze prania pieniędzy, którego może stać się ofiarą nawet nieświadomie. Przepisy AML/CFT chronią nie tylko interes publiczny ale także interes danej organizacji, jej renomę oraz zaufanie do podmiotu.

W procesie zarządzania przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu
warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii:

  • Wyznaczenie kompetentnej i posiadającej wiedzę z zakresu AML/CFT kadry
    kierowniczejj wyższego szczebla oraz dbanie o stałe podnoszenie ich kwalifikacji
    oraz wiedzy z tego zakresu;
  • Wdrożenie środków bezpieczeństwa finansowego, które będą zgodne z przepisami
    AML/CFT ale również będą praktyczne w codziennym stosowaniu;
  • Regularne mierzenie ryzyka oraz stałe monitorowanie czynników ryzyka money
    laundering & financing terrorism
  • Terminowe wywiązywanie się z obowiązków raportowania